Reisverslag Sumatra & Java - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van woutdondergoor - WaarBenJij.nu Reisverslag Sumatra & Java - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van woutdondergoor - WaarBenJij.nu

Reisverslag Sumatra & Java

Door: Wout

17 November 2014 | Nederland, Winterswijk

Hallo allemaal,

Hierbij eindelijk een verhaal van mijn kant. Ik was van plan wat eerder een reisverslag te uploaden maar de internetverbinding was de laatste dagen wat minder. Ik ben inmiddels al ruim 2 weken in Indonesië, hoewel het voelt alsof ik hier al meer dan een maand zit.

Ik heb kort per eiland en per dag de belangrijkste ervaringen opgesomd om het verhaal een beetje overzichtelijk te houden. We doen zeer veel activiteiten dus het was lastig selecteren ;-.

Sumatra

Dag 1 en 2
Na een vlucht van ongeveer 14 uur, met een korte tussenlanding in Kuala Lumpar, kwam ik aan in Medan (hoofdstad Sumatra). Samen met een reisgezelschap van 15 mensen (waaronder 1 Duitser en 2 Belgen) werden we opgewacht door onze reisbegeleider Nurdin. Hij woont in Medan. Nurdin is een zeer vriendelijke man en spreekt Engels maar kan ook behoorlijk Nederlands. Hij weet bijzonder veel over Indonesië te vertellen.

Wat mij direct opviel aan Sumatra is dat het een schoon eiland is met veel wilde natuur. Op eigen houtje Sumatra verkennen is vrij lastig doordat er veel afgelegen slinger wegen zijn en behoorlijke rijervaring vereist is. Verder viel het op dat er ontzettend veel scooters en brommers rondrijden. Veel kinderen rijden zonder brommerrijbewijs rond. De politie controleert amper en de politieambtenaar is hier makkelijk om te kopen (voor 1 a 2 euro) dus veel risico loopt men niet.

Dag 3
Na een kort nachtje slapen zijn we dag 3 meteen de jungle ingegaan onder leiding van een gids. Doel van de 3 uur durende tocht was om orang-oetangs te spotten en het orang-oetang verblijf te bezichtigen. De kans om een orang-oetang te spotten is normaliter niet zo heel groot. Uitgerekend deze ochtend hebben we er maal liefst 4 gespot. De rangers lokten de apen met fruit zodat we ze van enkele meters op de foto hebben kunnen zetten. Dat was echt vet. Een van de groepsgenoten kreeg daarbij nog bijna een warme douche van een van orang-oetangs over zich heen ;-.

Dag 4
Deze dag zijn we naar het Tobameer (Danau Toba) gereden. Danau Toba ligt op een hoogte van 900 meter en vormt het hart van de Batak hooglanden. In dit plaatsje had je een super uitzicht op een waterval. Onderweg kwamen we langs een trouwerij. We zijn daarbij spontaan uitgestapt en hebben de bruiloft kort bijgewoond. Het was erg vrolijke muziek en iedereen stond in rijtjes te dansen. Apart om een keer mee te maken.

Dag 5
Met een boot zijn we naar het eiland Samosir vertrokken.
Hier hebben we een excursie gehad over de inheemse bevolking van het dorpje Ambarita. Hier heeft kannibalisme nog lange tijd bestaan en een gids heeft ons daarbij veel geleerd over de gebruiken van dit dorp. Middels een workshop is ons bijvoorbeeld voorgedaan hoe mensen destijds werden onthoofd.
Vervolgens zijn we naar de dansvoorstelling in Simanindo gegaan waar we kennismaakten met de rituelen en gebruiken van de inheemse bevolking.
Aansluitend zijn we naar een bassischool in het dorpje gegaan waar we een kijkje in de klassen mochten nemen. Raar om te zien dat docenten hier gewoon in de klas roken. Groep 6 heeft daarbij voor ons gezongen waarna we samen met de reisgroep en de hele klas ‘ Vader Jacob’ hebben gezongen. Erg tof om te zien hoe muzikaal en beweeglijk die kinderen zijn in tegenstelling tot ons als stijve Nederlanders.
’ s Middags zijn we naar een klein onbewoond eiland geweest en hebben daar gezwommen en geluncht.

Dag 6
We zijn naar een koffie en ananas plantage geweest en hebben een lokale markt bezocht met een heel breed aanbod producten. Helaas overheerste er wel een vieze vislucht. Dat je een behoorlijk rijervaring nodig hebt op Sumatra werd ondeweg weer eens duidelijk toen we 2 keer over een vrachtwagen gekanteld in de bocht zagen liggen.

Dag 7
Deze dag hebben we de langste busrit (12 uur) van de hele reis gehad naar de plaats Bukkittinggi. Onderweg zijn we gestopt bij een plantage waar ze o.a. kokosnoot, gember, kruidnagel, nootmuskaat en andere specerijen verbouwden. Wat ik daar bijvoorbeeld ontdekte is dat pinda’ s in de grond groeien aan de wortels. Net als ik waren veel andere groepsgenoten in de veronderstelling dat pinda’ s gewoon aan bomen groeien.
’ s Middags hebben we een memorable stop gemaakt bij Bonjol. Dit was het punt waar we de evenaar passeerden. Als attractie stond hier een man met een trechter en emmer water.
Hij wilde natuurlijk even laten zien dat het water aan de ene kant van de evenaar met de klok mee in het ‘putje’ wegloopt en aan de andere kant van de evenaar omgekeerd.
’ s Avonds in Bukkittingi aangekomen hebben we direct de (grote) stad verkend en de dag afgesloten met een hapje in een raggaege-bar.

Dag 8
Deze dag zijn we naar de Harau Vallei geweest dat een pittige wandeling van 3 uur inhield met veel treden, heeel veel treden. Uiteindelijk kwamen we uit bij een mooie rivier. De terugweg zijn we met een open vrachtauto teruggesjeesd.
’ s Middags hebben we de grote markt in Bukkittinggi verkend en ’ s avonds hebben we bij een Sumatraans gezin gegeten. Op de grond met allemaal kleine lokale gerechtjes hebben we gezellig gegeten. Aansluitend hebben we een Minangkabau-dansvoorstelling bijgewoond. Het was een hele diverse voorstelling met een mix van traditionele dans, martial arts (ninja-vechten) en muziek.
Tijdens de voorstelling werden enkele mensen uitgenodigd om mee te spelen in de voorstelling. En ja hoor, ik was ook een van de geluksvogels die even op een of ander slagwerkinstrument Zijn muziekkunsten mocht vertonen. Hoofdact van deze avond was toch wel de act waarbij 3 mannen met hun blote voeten en blote rug in serviesscherven gingen dansen. Aan het eind van de voorstelling werd iedereen in de zaal uitgenodigd om even te dansen op het podium (de pollainase mocht daarbij natuurlijk niet ontbreken ;-).

Java

Dag 9
Na een binnenlandse vlucht van 1,5 uur vanaf Padang (Sumatra) kwamen we begin van de middag in Jakarta (Java) aan. Eerlijk gezegd is Jakarta geen stad waar ik een warme herinnering op nahoudt. Het is er druk, het stinkt veelal en er valt weinig te beleven in de stad. Wat wel cool is aan deze stad dat je hier op elke willekeurige plek kan oversteken. Je steekt je rechterhand (the magic hand noemen ze het) gewoon omhoog en het verkeer stopt voor je. Met een elektrische tuktuk zijn we een stukje door Jakarata gaan toeren. Wat een toffe dingen zijn dat.

Dag 10
De dag zijn we gestart met een excursie naar een katholieke kerk en moskee in Jakarta. Dit was mijn eerste ervaring in een moskee, en wat voor een moskee (Istiqlal moskee). De bidplaats was maar liefst 100 bij 100 meter. Ik ben dan ook heel blij dat ik dat tapijt niet hoeft stofzuigen. Ondanks dat Indonesië het grootste moslimland ter wereld is, vertelde onze gids dat men in de regel niet heel streng vasthoudt aan het geloof in vergelijking met het Midden-oosten bijvoorbeeld. Lang niet iedereen bidt hier 5 keer per dag en boerka’s ben ik hier ook nog niet tegen gekomen. Het enige dat ik er echt van merk zijn de moslimliederen 2 keer per dag. Helaas wint dit het 's ochtends nog weleens van mijn wekker.
’s Middags hebben we een excursie gedaan door de oude stad, het vroegere Batavia. We hebbende de Hollandse ophaalbrug, het oude stadhuis en de haven Sundag Kelapa bezocht. Het is mooi om te zien dat alles in de haven nog met mankracht en eenvoudige katrolsystemen wordt geladen en gelost.

Dag 11
Vandaag hebben we een treinreis van 8 uur gemaakt van Jakarta naar Yogyjakarata. We reisden daarbij door het Indonesische landschap van rijsterrassen, heuvels en rivieren. ’ s Avonds hebben we gegeten in een modern restaurant waar we eindelijk goede (Illy) koffie konden drinken. De lokale oploskoffie is helaas niet echt te pruimen. Een dikke laag koffiedik blijft telkens achter in het kopje.

Dag 12
Dit was de dag dat we de Borobodur onder leiding van een gids hebben bezocht. Wat een indrukkend groot Boeddistisch bouwwerk is dat en veel groter dan ik verwachtte. Gelukkig waren we er al om 07:00 want toen we rond een of 08:30 weggingen was het er erg druk.
’s Avonds zijn we met een groepje naar het klassieke Ramayana ballet geweest.

Dag 13
Deze dag hebben we eerst de hindoestische Prambanan tempel bezocht. Aansluitend hebben we een 3 uur durende wandeling gemaakt door het Indonesische landschap waarbij we door verschillende dorpjes kwamen en uitkwamen bij een grote waterval.

Dag 14
De dag dat we de beruchte Durian hebben gegeten, oftewel de stinkvrucht. De vrucht heeft aan de buitenkant allemaal stekels en binnenin zit een noot met daarom heen het eetbare gedeelte. Hoewel het voor veel Indonesiers een echte lekkernij is vond niemand in onze groep de vrucht lekker.
Het was net alsof je op zoet deeg aan het kauwen was.

Dag 15
In Malang hebben we de ‘ vogelmarkt’ bezocht, wat een zielige vertoning was. Allerlei dieren opgesloten in kleine hokjes (vogels, apen, konijnen, slangen, katten, muizen ) en kuikentjes in alle kleuren geverfd. We zijn er dan ook niet lang gebleven.
’ s Avonds zijn we naar Bromo gereden. Hier hebben we alvast een wandeling gemaakt door ‘ de zandzee’ om ons voor te bereiden op de tocht naar de Bromo vulkaan.

Dag 16
’ s Ochtends om 03:30 zijn we vertrokken naar de Bromo vulkaan. Voor zonsopgang per jeep zijn we naar een hooggelegen uitzichtpunt gereden om de zonsopkomst over de Bromovulkaan mee te maken. Wat een super landschap was dat. Op de voorgrond de uitgedoofde vulkaan Batok en op de achtergrond rookte de krater van de Semeru. Vervolgens zijn we naar de krakterrand gereden. Het rotsachtige landschap leek wel op een maandlandschap. Een fantastisch uitzicht.

Bali

Dag 17
Deze dag zijn we met de boot van Java naar Bali gevaren. De tocht duurde zo'n 1 uur. Vervolgens hebben we aan het strand gegeten waar we mooi uitzicht hadden op surfers. De dag heb ik vervolgens afgesloten met een heerlijke Balinese massage. Hier ga ik de aankomende dagen zeker nog vaker gebruik van maken :-).

Morgen gaan we een mountainbiketocht maken op Bali en 's middags raften. Nog genoeg te doen hier.

Zo, nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte wat ik hier allemaal uitspook.

De groeten uit het zeer zonnige (30 graden) Bali!!

• 17 November 2014 - 16:40

Narda:

Wat een mooi verhaal Wout en wat een prachtige ervaring weer, dat pakt niemand jou af. Heel veel plezier nog de laatste weken, geniet ervan.

• 17 November 2014 - 16:43

Henk Dondergoor:

Hoi Wout.
    Wat leuk dat je dit alles ziet en meemaakt.
    De goed heilige man is inmiddels gearriveerd.
    En ons weekendje hebben wij dit weekeind gehad.
    Wij wensen je nog een aantal fijne dagen toe.
    Groetjes Oma en Opa.

• 17 November 2014 - 17:09

Jeanet:

Hallo Wout,
    Heel leuk om je verhaal te lezen, jullie hebben al heel veel gedaan en gezien.
    Fijn dat je het naar de zin hebt.
    Geniet er nog lekker van, heerlijk die zomerse temperaturen.
    Veel plezier en tot snel weerhoren.
    Xx liefs papa en mama

• 17 November 2014 - 18:18

Nico:

Leuk man, je doet echt superveel!

Ik vind Durian juist lekker. Gelukkig is het eten daar erg goed, vooral de sateh!

veel plezier nog!

Groeten,

Nico

• 17 November 2014 - 18:30

Cilia:

Tof broertje! Heel herkenbaar (bijna) allemaal!! En die gekleurde kuikens waren ook niet bepaald het hoogtepunt van mijn reis haha gaaf hoor! leuk dat je nog een mountainbiketour op Bali gaat doen op standje handrem. Ik ben benieuwd wat je nog meer mee gaat maken!! Liefs Ciel

• 17 November 2014 - 20:14

Wilma D.:

He, dat ziet er goed uit! Voor mij ook allemaal herkenbaar de plekken. Maar wat ik vooral tussen de regels doorlees dat je geniet en het maximale eruit haalt en dat was natuurlijk de bedoeling!
    Blijf nog genieten de komende weken, groeten

• 17 November 2014 - 20:33

Alex :

Hallo Wout,

Voor mij niet herkenbaar, wie weet ooit.
    Je hebt al veel gezien zeg, een mooi verhaal hoor.
    Nog heel veel plezier de aankomende tijd.

Gr. Alex

• 17 November 2014 - 22:32

Carl:

Pak Wout- terima Kasih.
    Als je toch aan het fietsen bent zou je even op bezoek kunnen gaan bij de familie Vos.
    Zij hebben aan de noordkust van Bali een duikschool.
    Het adres stuur ik je na via whatsapp.
    Zij zijn de vorige ouders van onze golden retrievers Bas en Floor, beiden rusten in vrede op het Hagesman. Neem aan dat je ook de Heren Witt- Bekkers gaat ontmoeten.
    Geniet van je reis- en vooral het eten en de aardige mensen op Bali.
    Ik ga zo kijken of je ook foto's o de reiswesite hebt geplaatst. Met zo'n fijne camera moet dat wel lukken om de indrukken vast teleggen.
    Selamat makan Selamat Jalan. Hati hati -

• 17 November 2014 - 23:25

Mia:

Hoi Wout,
    Leuk verhaal weer en wat krijg je veel te zien!
    Geniet ervan en dat doen wij van jouw verhaal. Ik heb hem net uitgeprint en breng het morgen naar oma dan kan zij het ook lezen. Ik ben vanmiddag nog even bij je moeder wezen koffie drinken.
    Nog veel plezier aankomende weken en tot ziens,
    groetjes fam Stemerdink.